Den 28 september bjöd Stockholms Universitet tillsammans med KTH till ett spännande Östersjöseminarium i Stockholm.
Det var det 10 seminariet med samma upplägg. Deltagarna kom från akademin, politiken och ideella föreningar.

HKH Kronprinsessan Victoria deltog i detta arrangemang. Hon har ett djupt engagemang för Östersjön. Dessutom är hon gudmor till Briggen Tre Kronor, som senast användes som bas för vårt RYLA Baltic Sea. Briggen låg vackert vid kaj utanför Kolskjulet där seminariet hölls. Vädret bjöd på en varm och solig sensommardag. Så det var optimala förhållanden för att lära sig mer om Östersjön.

Rotary representerades av flera medlemmar i Distriktets Östersjökommittee, vår guvenör Hannele Sjö, samt ett flertal andra rotarianer som jobbar med Östersjön eller Mälaren. Seminarierna belyste den svåra situationen för Östersjön samt det senaste inom forskningen. KTH pratade om robotisering och visade upp flera experimentfarkoster. KTH ligger långt framme i forskningen om framtidens framdrivning av fartyg.
Där tanken är att vindkraft ska kunna ersätta fossilt bränsle helt eller delvis.

SVT Forum spelade in hela seminariet som går att se på SVT Play.
Länk till programmet! Inslaget startar 3.32.30 in i inslaget.

Hela Seminarieprogrammet nedan.